• Henrik

Kuinka valita sopivat maksutavat?

Kuinka kerätä maksuja asiakkailta? Kysymys on yrittäjälle tärkeä, koska maksutavoilla on merkitystä niin asiakkaiden kuin yrityksen itsensä kannalta. Maksutapojen kehitys on ollut viime vuosina nopeaa, eikä kehitys ole hidastumassa.

Perinteinen käteinen pelaa edelleen, vaikkakin käteisen käyttö onkin laskussa. Korttimaksujen rinnalle on tullut maksaminen älypuhelimella tai älykellolla. Maksaa voi myös lahjakorteilla ja erilaisilla seteleillä (kuten luontoisetuna annettavat lounassetelit ja hyvinvointiedut). Jälkikäteen laskuttaminen on myös yleinen maksutapa, niin yrityksille kuin kuluttajille myynnissä.

Alta löydät huomioita eri maksutavoista. Eri maksutavat kytkeytyvät myös kirjanpitoon, siitäkin lisää alempana.




Käteinen

  • Kuluttajakaupan perusmaksutapa. Käyttö vähenemässä, mutta todennäköisesti käteisen käyttö ei ole loppumassa. Moni asiakas suosii käteisen käyttöä.

  • Plussat: ei vaadi nettiyhteyksiä toimiakseen. Tietyissä tilanteissa ei vaadi myöskään sähköä (jos ei kassakonetta).

  • Miinukset: ainoana maksutapana huono, käyttö vähenemässä. Kaupat voi jäädä syntymättä jos käytössä on vain käteismaksu. Käteisen käsittely on melko kallista, ja kustannusten nousu todennäköisesti kiihtyy. Käteisen käsittely on myös työlästä (kassan laskeminen, kassakirjan ylläpitäminen, vaihtorahojen tilaaminen) ja riskialtista (esim. ryöstöt).




Korttimaksu

  • Kuluttajakaupan perusmaksutapa. Lähimaksun myötä korttimaksaminen on helpottunut ja nopeutunut huomattavasti.

  • Plussat: Vikkelä tapa maksaa. Kannettavalla maksupäätteellä maksut onnistuvat myös liikkuvassa työssä. Rahat tulevat suoraan tilille, suoraan käytettävissä yrityksen menoihin (ei kassanlaskua, yösäilöön vientiä jne.). Suhteellisen edullinen maksutapa, saatavilla kohtuuhintaisia tilityssopimuksia (edullinen suhteessa kerättävään rahamäärään).

  • Miinukset: Tekniset häiriöt maksupäätteissä ovat suhteellisen yleisiä (katso kohta ”varamaksutapa”). Silloin tällöin myös rahojen tilittämisessä yrityksille on häikkää.

Mobiilimaksutapa

  • Suhteellisen uusi maksutapa, käyttö lisääntyy koko ajan. Erityisesti diginatiivi nuoriso käyttää tätä, huomioi siis asiakaskuntasi ikäjakauma. Mobiilimaksaminen liittyy usein korttimaksuihin, sama laite hyväksyy usein myös kännykkä- ja älykellomaksut.

  • Nopea tapa maksaa, kuten kortillakin. Muutenkin hyödyt samat kuin korttimaksutavalla. Vetoaa mobiilisukupolveen.

  • Miinukset: Pääasiassa samat kuin korttimaksuilla.

Henkilöstöedut/etusetelit

  • Yritysten henkilöstöä on mahdollista palkita erilaisin henkilöstöeduin, kuten lounas- liikunta ja hyvinvointieduin. Etuja on mahdollista myöntää fyysisinä seteleinä ja erilaisina sähköisten palveluiden kautta. Etuja voidaan käyttää maksuvälineinä henkilöstöetujen piiriin kuuluvissa palveluissa. Henkilöstöetusetelit ovatkin oivallinen tapa houkutella asiakkaita. Kun henkilöllä on käytettävissään etu, hän luonnollisesti käyttää sen siellä missä edulla on mahdollista maksaa.

  • Plussat: yleisimmät etusetelit ovat yhteensopivia useimpien kassajärjestelmien kanssa. Käyttöönotto ja käytettävyys yrityksen näkökulmasta on siis yleensä helppoa.

  • Miinukset: sopii vain niiden palveluiden myyntiin, jotka ovat henkilökuntaetujen piirissä.


Lahjakortit

  • Hyvä valinta maksutavaksi, kun myytävät hyödykkeet ovat lahjaksi sopivia (sopii siis aika moneen, lähinnä kuitenkin kuluttajamyyntiin sopiva).

  • Plussat: kuten henkilöstöedut, lahjakortit ovat yhdistettävissä useimpiin kassajärjestelmiin. Lahjakortit ovat hyvä tapa lisätä myyntiä, lahjakortit helppo valinta lahjaksi.

  • Miinukset: riippuen lahjakorttien käytännön toteutuksesta, kirjanpidollinen lahjakorttien seuranta voi olla työlästä.

Varamaksutapa


Kun tekniikka pettää tai asiat ei muuten mene kuten pitäisi... Tämä koskee erityisesti korttimaksuja. Kaupankäynti voi keskeytyä, jos maksut ei onnistu. Siksi on hyvä olla varasuunnitelma. Kuten edellä kirjoitin, käteinen toimii ilman nettiä (ja sähköäkin). Maksuvälittäjienkään ongelmat eivät käteistä koske.

Jos käteinen on liian kallis pitää varalla, toinen vaihtoehto on pitää varakorttisysteemiä. Markkinoilla on kuukausimaksuttomia maksupäätteitä (joskin provisio on kallis), jotka saa toimimaan älypuhelimella. Jos päällä oleva ongelma ei ole laaja (netti katki koko seudulta tms.), toisen tarjoajan järjestelmä yleensä toimii. Hieman kalliimpi korttiprovisio on pieni hinta menetetystä myynnistä. Toinen vaihtoehto varalle on laskulla myynti, tässä kuitenkin huonona puolena luottoriski.




Kassajärjestelmien vertailu kannattaa. Saatavilla on eri toimialoille räätälöityjä järjestelmiä, ja esimerkiksi tilityssopimuksissa on huomattavia eroja hinnoissa. Osassa kassajärjestelmistä kassatositteiden toimitus kirjanpitoon on automatisoitu. Moni järjestelmä mahdollistaa myös myynnin seurannan ja varaston hallinnan.


Kun pysyt maksutapojen kehityksessä mukana, ennakoit samalla sitä, miten asiakkaat käyttäytyvät ja mitä asiakkaat yritykseltäsi toivovat. Kuuntele siis herkällä korvalla asiakkaiden toiveita. Yksi keino tähän on pyrkiä tunnistamaan aikaisia omaksujia, “early-adoptereita”. Esimerkiksi kun asiakas kääntyy yrityksestäsi poispäin, koska teiltä ei löytynyt mobiilimaksutapaa, on syytä ottaa uusi maksutapa harkintaan. Kun otat uudet toimintatavat käyttöön oikea-aikaisesti, olet kehityksessä mukana. Uusien toimintatapojen yleistyessä olet asiakkaille luonnollinen valinta.


Yllä oleva ajattelutapa soveltuu luonnollisesti moneen muuhunkin. Kuuntele hiljaisia signaaleja, ole kehityksen kärjessä! Kehityshuumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että tietyt asiakasryhmät suosivat perinteitä, kuten käteisellä maksamista. Siksi esimerkiksi käteinen on edelleen varteenotettava valinta maksutavaksi. Ajattele maksutapoja markkinointina: valitse ne maksutavat, jotka ovat suosittuja asiakaskunnassasi. Pidä kuitenkin mielessä kustannukset. Laaja valikoima maksutapoja vaatii rahaa. Jos kustannukset ja maksutapojen kannattavuus mietityttää, kannattaa kysyä vaikkapa tilitoimistolta kannattavuuslaskelmaa.


Kuten yllä mainittiin, maksutavoilla on vaikutusta kirjanpitoon. Maksutiedot tulee toimittaa kirjanpitoon eriteltyinä eri maksutavoin. Helpoiten tämä onnistuu tehokkaan kassajärjestelmän avulla. Edistyneillä kassajärjestelmillä tarvittavat tiedot ovat tallessa pilvessä, josta kirjanpitäjä voi käydä ne noutamassa. Helppoa sinulle! Valitse siis tarkasti.

65 views0 comments