top of page
  • Writer's pictureHenrik

Dropshipping-verkkokaupan myyntikate ja voittomarginaali

Updated: Oct 26, 2023


Verkkokaupan pyörittäminen voi olla erittäin kannattavaa. Jotta saat toiminnallasi aikaan voittoa, on tärkeää huolehtia riittävästä myyntikatteesta. Tänään keskityn dropshipping-kaupan myyntikatteeseen ja voittomarginaaleihin – miksi ne ovat tärkeitä ja kuinka laskea ja hallinnoida yrityksesi kuluja.

Voittomarginaali perustu useisiin keskeisiin mittareihin ja tunnuslukuihin, jotka määrittävät verkkoliiketoimintasi tulot ja kulut. Nämä muuttujat määrittävät, myytkö kannattavia tuotteita vai menetätkö huonon voittomarginaalin vuoksi rahaa.

Tämä kirjoitus auttaa sinua luomaan ja ylläpitämään kannattavaa verkkokauppatoimintaa.




Miksi myyntikate ja voittomarginaali on tärkeää?

Hintojen pitäminen riittävän korkealla on vaikea laji. Ei riitä että myyntihinta on korkeampi kuin ostohinta. On otettava huomioon laajasti kaikki toiminnan kustannukset. Samalla hinnat on pidettävä sellaisena, että asiakkaat eivät kaikkoa. Hinnoittelu vaatii siis laskemista. Ja jos ei viitsi laskea, on helppo mennä metsään. Niin tärkeää on hinnoittelu kannattavuuden kannalta.

Voittomarginaalin ja myyntikatteen laskemisen oppiminen auttaa sinua pysymään ajan tasalla kauppasi tilanteesta, reagoimaan muutoksiin markkinoilla, optimoimaan hinnoittelustrategiaasi ja aktiivisesti seuraamaan kustannuksia.

Mikä on myyntikate? Myyntikate saadaan kun kokonaismyynnistä vähennetään tavaraostot (myytyjen tuotteiden ostohinnat ja posti/rahtikulut).

Myyntikate % = Myyntikate/kokonaismyynti * 100 %

Mikä on voittomarginaali? Voittomarginaali saadaan kun kokonaistulos (kokonaismyynti miinus kustannukset) jaetaan liikevaihdolla ja kerrotaan sadalla

Voittomarginaali = tulos/myynti *100 %



 

Hukutko ostokuitteihin? Onko kirjanpitoaskareet raskaita? Minulla saattaa olla sinulle ratkaisu

 


Dropshipping-verkkokaupan myyntikate ja voittomarginaali

Mikä sitten on hyvä voittomarginaali ja myyntikate? On hyvä tietää mihin pyrkiä.

Dropshipping-liiketoiminnassa hyvä myyntikate liikkuu noin 30-40 % välillä. On demand –hankinnoissa hankintahinta on korkeampi, verrattuna omalla varastolla toimivaan verkkokauppaan.

Voittomarginaalin on hyvä olla 15-20 %. Yli kymmenkin prosentin on hyvä.

Myyntikate vaihtelee eri tuotteiden ja tuoteryhmien välillä. Hintakilpailu voi olla joillakin tuotteilla kovempaa. Joskus myyntikate on niin ohut, että tuotteen myyminen ei ole kannattavaa dropshipping-mallilla (korkeammista hankintahinnoista johtuen). Tärkeää onkin löytää "voittavat tuotteet", jotka tuottavat riittävästi rahaa viivan alle.






Dropshipping-verkkokaupan tunnusluvut

Alla on lueteltu tunnuslukuja joilla on merkitystä voittomarginaalin ja myyntikatteen kannalta.

Tavaraostot

Tavaraostojen kustannukset ovat ne kustannukset jotka johtuvat myytyjen tuotteiden valmistamisesta. Tavaraostoihin sisällytetään myös kustannukset tuotteiden kuljettamisesta asiakkaallesi.

Miksi tavaraostot ovat tärkeä tunnusluku? Koska ne ovat tyypillisesti suurin verkkokaupan kuluerä. Se, millä hinnalla ostat tuotteet, on suuri merkitys myyntikatteelle ja myös voittomarginaalille. Yleensä on helpompaa vaikuttaa ostohintoihin kuin asiakkaan maksuhalukkuuteen (joka loppuu tiettyyn pisteeseen). Mitä halvemmalla ostat, sitä enemmän teet katetta myynnillä.

Kuljetuskustannukset voivat olla oma probleemansa. Siitä lisää täällä.

Keskiostos

Verkkokaupan keskiostos kertoo keskimääräisen asiakkaan tilauksen arvon.

Keskiostos = Kokonaismyynti / tilausten lukumäärä

Keskiostosta kasvattamalla voit vaikuttaa eniten voittomarginaaliin. Kun keskiostos kasvaa, saat samalla asiakasmäärällä enemmän myyntiä euroina. Kun myynti kasvaa suhteessa kiinteisiin kustannuksiin, voittomarginaali kasvaa. Keskikaupan kasvattaminen kasvattaa myyntiä ilman että asiakashankintaan on käytettävä enemmän rahaa. Tällöinkin voittomarginaali paranee.

Konversioprosentti

Konversioprosentti kertoo kuinka suuri osa verkkokauppasi kävijöistä tekee tilauksen ( eli tulee asiakkaaksi).

Konversioprosentti = Tilausten määrä / Kävijöiden määrä

Konversioprosentin nostaminen (erityisesti maksetun mainonnan puolella) parantaa voittomarginaalia. Myynnin ja asiakashankinnan kustannusten suhde kasvaa, jolloin myös parannat voittomarginaaliasi.

Asiakashankinnan kustannukset

Asiakashankinnan kustannukset liittyvät markkinointiin. Näkökulmia näihin kustannuksiin on useita. On mahdollista laskea kustannuksia per uusi asiakas, tai vaikkapa mitata mainonnan tuottoa (ROI).

Kustannukset per uusi asiakas = markkinointikustannukset / uusien asiakkaiden määrä

Mainonnan tuotto -% = (myynti klikkien kautta – mainos- ja ostojen kustannukset) / Mainoskustannukset * 100 %

Palautusprosentti

Kun asiakas palauttaa tuotteen, tarkoittaa tämä sitä että aiemmin tapahtunut myynti "peruuntuu". Palautuksista aiheutuu myös kustannuksia, joka tarkoittaa käytännössä että myyntikatteesta höyläytyy rahaa pois.

Palautusprosentti = Palautuksien lukumäärä / Tilauksien kokonaismäärä * 100 %

Palautusprosenttia pienentämällä parannat myyntikatettasi ja myös voittomarginaaliasi. Palautukset ovat erottamaton osa verkkokauppaa, mutta on olemassa keinoja vähentää palautusten määrää. Esimerkiksi asiakkaan ostoprosessin tukeminen nostaa oikean tuotteen valinnan todennäköisyyttä. Palautuksia tulee tällöin harvemmin.

Tapoja parantaa myyntikatetta ja voittomarginaalia


  • Hinnoittelustrategian kehittäminen

    • Hinnoittelustrategian tarkoitus on varmistaa että asetat hinnan oikealle tasolle. Strategiassa yhdistetään tieto kohdemarkkinasta, asiakkaista, tuotteen tuomasta arvosta ja tuotteen tuotannosta.


  • Ostohintojen neuvotteleminen toimittajien kanssa

    • Pienillä ostomäärillä tämä voi olla hankalaa. Mutta jos sinulla on muutama toimittaja, jolta ostat paljon ja sinulla on keskusteluyhteys heihin, tämä voi olla yksi vaihtoehto.


  • Tarkkaile kustannuksia ja minimoi ne

    • Reaaliaikainen ja tarkka kirjanpito auttaa sinua pysymään kartalla kustannuksista ja tuloista. Tarkka raportointi mahdollistaa rahasyöppöjen tunnistamisen ja eliminoimisen.



Verkkokauppa-tilitoimisto

Menestyvän verkkoliiketoiminnan takana on aina hyvin hoidettu talous. Siksi on suositeltavaa valita taloushallinnon kumppaniksi verkkokaupasta tietävä tilitoimisto.

Myit sitten kotimaahan tai ulkomaille, omalla varastolla tai dropshippauksella, päätoimisesti tai vain sivutoimisella verkkokaupalla, niin me autamme sinua talouden asioissa.


239 views0 comments
bottom of page