top of page
  • Writer's pictureHenrik

Dropshipping-verkkokaupan toimituskulut: Näin pysyt kartalla kirjanpidon avulla

Updated: Nov 8, 2023

Verkkokaupan toimituskulut voivat alentaa myyntikatettasi tai jopa aiheuttaa sinulle tappiota.


Toimituskulut ovat tyypillinen murheenkryyni dropshippauksessa. "Miten veloitan postikulut kun eri tavarantoimittajat veloittaa postituksesta eri suuruisia maksuja?"


dropshipping


Ja parashan on se tilanne, kun asiakas tilaa samalla useamman tavarantoimittajan tuotteita. Kaikki tavarantoimittajat laskuttavat omat maksunsa. Koitappa ne laskuttaa asiakkaalta sitten.


Edellä kuvattu soppa pistää kyllä pään pyörälle. Minullakin se laittoi aluksi.



Hommahan menee näin: dropshipping-kaupassa sinä maksat toimituskulut. Jos asiakas tilaa samalla usean tavarantoimittajan tuotteita, on todennäköistä että jokainen toimittaja laskuttaa sinulta omat postikulunsa.


Sinun tehtäväsi on veloittaa asiakasta niin että jäät voitolle.



dropshipping verkkokaupan postikulut
Esimerkki postikulujen kertaantumisesta

"Voiko postikulujen kertaantumisriskiä hallita jotenkin?"


Kyllä voi, mutta keskitytään nyt siihen, onko riskiä ollenkaan olemassa. Eli...




"Kuinka saan tietää tuottaako postikustannukset minulle tappiota?"


Kustannukset, jotka maksat tavarantoimittajille, on mahdollista eritellä kirjanpidossa. Saat näistä säännöllisen raportin kirjanpitäjältä. Itse lähettelen näitä jopa viikon välein asiakkailleni.


Kustannuspuolen saat tietoosi siis kirjanpidosta.

Asiakkailta veloittamasi postikulut voidaan ynnätä yhteen joko verkkokauppaohjelmasi avulla, tai sitten kirjanpidosta (jos verkkokauppasi on integroitu kirjanpitoon tuotekohtaisesti). Jälkimmäinen on parempi vaihtoehto, silloin tulot ja menot on ajallisesti aina oikealla ajanjaksolla. Tieto on varmasti oikein. Tämä on yksi hyvä syy integroida verkkokauppa kirjanpitoon (minä voin auttaa sinua muuten tässä).


Nyt tiedät paljonko maksat postikuluja ja paljonko niitä veloitat asiakkailta. Tulot miinus menot. Tuliko tappiota?



Dropshipping-verkkokauppaan erikoistunutta kirjanpitoa saatavilla täällä.



Postikulustrategia dropshipping-verkkokauppaan

Kun postikuluasiaa on tarkasteltu menneen ajan suhteen, on aika suunnitella tulevaa.


Jos vain mahdollista, asiakkaan postikuluihin on hinnoiteltava katetta päällekkäisten postikulujen varalta. Maltillinen kate postikuluissa pyrkii varmistamaan sen että postitukset eivät ainakaan vähentäisi myyntikatettasi.


Yksittäisissä tilauksissa saatat tehdä tappiota, mutta pitkällä aikavälillä ja sadoissa tilauksissa pääset vähintään nollaan.



Tarkempi tieto tilauksistasi auttaa paljon. Mikä on keskimääräinen kuljetuskustannus per tilaus?


Mitä enemmän tilaukset sisältävät usean toimittajan tavaraa, sitä suurempi asiakkaan postikulujen on oltava. Jos taas tilaukset sisältävät pääasiassa yhden toimittajan tuotteita, voi asiakkaan postikulu olla matalampi.



Vaihtoehtona tuotteiden hinnat


Katteen lisääminen postikuluihin voi olla hankalaa. Kuljetuskustannusten vaihtelu voi olla nimittäin suurta. Asiakkaan postimaksuista voi tulla tällöin niin suuret, että asiakas ei halua näitä maksaa.


Tällöin kuljetuskustannukset on otettava huomioon tuotteiden hinnoittelussa. Tätä tapaa suositellaan usein muuallakin. Voit asettaa maltillisemman postikulun asiakkaalle, tai jopa tarjota ilmaista toimitusta. Kilpailijoiden tuotteiden hinnat tulee tietenkin pitää mielessä.


Postikuluongelmia voi välttää keskittämällä tavarantoimittajia vain muutamaan toimittajaan. Tämä ei yleensä ole mahdollista. Riittävä valikoima vaatii usein monta toimittajaa. Jos pääset muutamalla toimittajalla, olet onnekas. Postikulu-strategian tekeminen on tällöin helpompaa.


Verkkokaupassa tilanteet muuttuvat nopeasti. Kuljetuskustannukset muuttuvat tiuhaan tahtiin, ostokäyttäytyminen muuttuu jne. Siksi suosittelen, että postikuluja seurataan riittävän usein. Verkkokauppa elää koko ajan, joten kuukausittainen seuranta on suositeltavaa.





Yksi umpisolmutapaus


Asiakkaani on sisällöntuottaja, joka myy oheistuotteita nettikaupassaan. Oheistuotteet valmistaa, pakkaa ja postittaa yksi ja sama firma.


Vain yksi firma toimittajana, kuulostaa siis yksinkertaiselta. Mutta ei ollutkaan.


Asiakkaani seuraajat olivat pääosin ulkomailta. Tilauksia postitettiin siis muihinkin maanosiin kuin Eurooppaan.


Tästä seurasi se että pakkaus, postitus- ja verokustannuksia oli vaikea ennakoida. Esim sales tax (yhdysvallat) oli yksi muuttuja mikä piti ottaa huomioon.


Ongelma ratkaistiin säätämällä tuotteiden hintoja. Myynti ei juurikaan laskenut vaikka hintoja nostettiin. Sisällöntuottajan "brändiarvo" oli tässä todennäköisesti takana


207 views0 comments
bottom of page